La Comissió d’Economia Agroalimentària del Col·legi d’Economistes de Catalunya i la Secció d’Estudis Rurals de la ICEA va organitzar el dissabte 19 de setembre una visita tècnica a Bodegas Torres (Miguel Torres, SA). La visita es va desenvolupar en bona part a la propietat de Torres localitzada a Vilafranca del Penedès, el que va permetre conèixer de primera ma les diferents varietats de raïm utilitzades en el procés productiu del vi, i va continuar amb les plantes del seu procés de producció industrial. En tercer lloc es van oferir algunes explicacions sobre les estratègies fonamentals de comercialització del vi, així com una descripció de la gama dels productes de l’empresa. Per acabar, es va efectuar un tast de vins. L’interés de la visita presenta tres dimensions principals: l’estructura familiar de l’empresa Torres, la importància de les activitats d’innovació, i la significació de les pràctiques ambientals en el procés productiu.
L’empresa Torres va ser fundada l’any 1870, i és actualment la bodega familiar amb una major extensió de vinya cultivada en terra pròpia, en la denominació d’Origen Penedès. Una característica essencial de Bodegas Torres rau en el manteniment de la seva estructura familiar malgrat la dimensió multinacional de la seva activitat empresarial. En el mateix sentit, resulta destacable la gran influència que suposa per l’empresa la seva localització geogràfica a Vilafranca del Penedès, tot i mantenir una activitat empresarial multinacional. Bodegas Torres és actualment l’empresa familiar amb més extensió de vinya de la seva propietat a la Denominació d’Origen del Penedès.
Torres pot ser qualificada com una empresa multinacional, donat que la seva activitat es desenvolupa no solament a Catalunya, sinó també a Xile i als Estats Units. Pel que fa a la producció, aquesta no es limita al Penedès, sinó que també hi compta amb vinyes localitzades a la Conca de Barberà i el Priorat, així com a les Denominacions d’Origen de Rioja, Ribera del Duero, Jumilla i Toro.
La innovació tecnològica és una política essencial de l’empresa. S’ha de subratllar que la política d’innovació no solament incideix en els costos de producció o els preus de venda, sinó també en la creació de nous productes. Un possible justificació per aquesta estratègia innovadora rau en que si s’aconsegueixen vins molt intensius en innovació, aquesta es una forma de garantir una posició competitiva al mercat durant un període de temps més llarg. Tanmateix la producció del vi està molt diversificada en funció de gustos i preus, el que permet arribar a molts nínxols de mercat diferents, a tot el mon.
D’altre banda, Torres és una empresa innovadora tant pel que fa a la tecnologia utilitzada en la producció de raïm, com per l’existència d’una política de R+D que incideix en tots els esglaons de la cadena productiva. Quan a la producció, s’hauria de destacar que Torres va incorporar dos canvis substancials en el procés de producció del vi, com ara la fermentació a temperatures controlades i la maduració del vi en barriques petites de roure, durant un període limitat de temps. En segon lloc, però no menys important, la rellevància de les activitats de les activitats de R+D, no solament incideix als aspectes més directament vinculats amb la producció, (com podrien ser els costos o la millora de la qualitat del vi), sinó també la creació de nous productes, com ara el vi blanc Natureo, de solament 0.5 graus.
Un tercer aspecte significatiu de l’empresa és la seva dimensió ecològica, present en algunes etapes del procés productiu del vi, i que existeix a l’empresa d’ençà 1975. Dos aspectes destaquen especialment, com ara la producció orgànica del raïm sense fertilitzants ni pesticides i la utilització de plantes d’aigua regenerada en el reg.